Как лечить бронхиальную астму. Советы как лечить астму. Где лечить бронхиальную астму. Чем лечить горло ребенку. Красное горло чем лечить быстрее. Чем лечить больное горло. Как лечить гнойную ангину. Скажите как лечить гнойную ангину ребенку. Как лечить ангину антибиотиками. Как лечить сухой кашель. У меня сильный кашель как лечить. Как лечить кашель народными средствами. Средства для возбуждения женщин. Быстрое возбуждение женщины. Признаки возбуждения у женщин. Волосы уход в домашних условиях. Быстрый уход за волосами и лицом. Уход за сухими волосами. Боли в спине лечение. Народное лечение спины дома. Лечение спины народными средствами. Лечение пальцев ног. Почему судороги в ногах причины лечение. Лечение ног народными средствами.

Визначні дати

Календар

Лічильники

Яндекс.Метрика

5 клас Природознавство

5 КЛАС ПРИРОДОЗНАВСТВО
Тема уроку: Практична робота №4 Розділення сумішей. Очищення забрудненої кухонної солі.
Мета: закріпити знання учнів про способи розділення сумішей; навчитись розділяти суміші шляхом відстоювання, випарювання, фільтрування; очищати забруднену кухонну сіль; продовжувати ознайомлювати школярів з лабораторним обладнанням, його призначенням, способами використання; розвивати практичні вміння розділяти суміші, організовувати своє робоче місце, діяти за аналогією; виховувати прагнення досліджувати природу, заохочувати співробітництво дітей.
Тип уроку: урок практичного застосування вмінь і навичок.
Обладнання: підручники, роздатковий матріал, забруднена піском кухонна сіль, мірний циліндр, вода, фільтр, предметне скло, спиртівка, випарювальна чашка, ножиці, склянка, мірна ложка, скляна паличка, штатив, паперова серветка.


Хід уроку

І. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок – це урок де ви будете свої знання застосовувати на практиці . Девізом нашого уроку будуть слова:
Дерево науки всім своїм корінням пов'язане з практикою.
(А.М. Нєсмєянов)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Перевір свої знання»
Свій урок ми починаємо з такого вислову «Щоб про щось дізнатися, треба вже щось знати».
От давайте перевіримо чи ми щось вже знаємо.
1.Дайте визначення чистої речовини.
2.Дайте визначення сумішей.
Суміш – сукупність різних речовин, що становлять одне тіло.
Чиста речовина – речовина утворена атомами чи молекулами одного виду
Робота з картками
Чиста речовина : золото, цукор, кисень, сіль
Суміш: річкова вода, молоко, чай, сік, грунт
- А якщо на столі розкласти різні олівці, ручки, папір, потім змішати їх, чи буде це сумішшю? (Ні вони не утворюють одне природне тіло)
- Чи знаєте ви, що використовують для закріплення цегли під час будівництва? Чистий пісок? Ні. (Суміш піску, цементу, води)
- А коли клеять шпалери, хіба використовують клей у вигляді порошку? (Ні, готують суміш - клей розчиняють у воді)
— І, навіть коли варять борщ, теж використовують суміш різних овочів і води.
Таким чином, багато з того, що ми використовуємо, є сумішами.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Слово вчителя
Я придбала у магазині сіль, але пакунок з сіллю розірвався і сіль висипалася на землю. Сіль зібрала, але вона забруднена піском, її не можна використовувати. Чи можна сіль повернути у попередній стан? Як це можна зробити?
На ці питання ми повинні знайти відповіді сьогодні на уроці. Отриманні знання на уроці допоможуть вам краще засвоїти хімію та нададуть практичного досвіду.

IV. Виконання практичної роботи.
Практична робота № 4. Розділення сумішей. Очищення забрудненої кухонної солі.
Мета: навчитися очищати забруднену кухонну сіль, використовуючи різні способи розділення сумішей.
Обладнання: забруднена піском кухонна сіль, мірний циліндр, вода, фільтр, предметне скло, спиртівка, випарювальна чашка, ножиці, склянка, мірна ложка, скляна паличка, штатив, паперова серветка.


Хід роботи

1. Повторення призначення лабораторного обладнання та правил безпеки при роботі з ними.
2.Обладнання робочого місця: зайві речі забрати з парти, залишити тільки видане обладнання;
Отже, бережімо самих себе і все те, що оточує нас. Вчимося пізнавати, вивчати і здобуті знання вміло використовувати на практиці.
3. Проведення дослідів за інструктивними картками.
Інструктивна картка
І. Відстоювання.
1. Розгляньте зовнішній вигляд виданої вам солі. Що ви помітили?
2. Відміряйте мірним циліндром 10 мл води і помістіть у хімічний стакан;
3. Розчиніть у воді забруднену сіль, насипаючи її в склянку мірною ложкою невеликими порціями;
4. Помішуйте вміст склянки скляною паличкою;
5. Припиніть додавання солі, коли вона перестала розчинятися. Що спостерігаєте? Чи зникла сіль? Який зовнішній вигляд добутого розчину?
Фізкультхвилинка.
Станьте в коло . Закрийте очі і під музику починаємо танцювати. Як тільки музика зупиниться відкрийте очі і назвіть імена дітей, які знаходяться поруч.(так музика звучить декілька раз). Ми з вами продемонстрували явище, яке відбувається у природі. Назвіть це явище та доказом чого воно є. Підказка: ви були молекулами.(дифузія; доказом хаотичного і безперервного руху).
II. Очищення добутого розчину фільтруванням.
1. Ознайомтеся з правилами фільтрування.
Правила фільтрування
1. Ніколи не наливайте повний фільтр рідини, тому що вона всмоктуватиметься фільтрувальним папером, переходячи разом з каламуттю через край фільтра, і забруднюватиме фільтрат.
2. Рідини треба наливати стільки, щоб вона не досягала до країв фільтра на 0,5 см.
3. В міру проходження рідини через фільтр слід підливати в лійку нові її порції.

2. Приготуйте фільтр
Щоб приготувати фільтр, візьміть квадратний аркуш паперу, бік якого вдвічі більший за діаметр лійки, в яку вкладатиметься фільтр. Аркуш паперу складіть учетверо, приміряйте до лійки і відріжте по дузі так, щоб вийшов сектор із чотирьох шарів паперу.
Розгорніть сектор (відгорніть один шар від трьох останніх) - утвориться паперовий конус - фільтр. Вкладіть його у фільтрувальну лійку.
Під час фільтрування забруднений розчин солі наливайте по скляній паличці, нижній кінець якої направте на стінку лійки.

3. Профільтруйте розчин.
Цей спосіб застосовують для розділення суміші розчинних і не розчинних у воді речовин. Він ґрунтується на тому, що під дією води на суміш відбувається дуже сильне подрібнення розчинної речовини. Внаслідок збовтування суміші у воді утворюється каламутна рідина, в якій є такі дрібні часточки розчинної речовини, які разом з молекулами води проходять крізь пористий матеріал, а часточки нерозчинної речовини залишаються на його поверхні.
Такий спосіб розділення сумішей називають фільтруванням. Матеріал, крізь який фільтрують рідину, називають фільтром. Нерозчинні речовини, що залишилися на фільтрі, називають осадом, а розчин, що пройшов крізь фільтр,— фільтратом
Що ви помітили? Що залишається на фільтрі? Що проходить у фільтрат? На яких властивостях кухонної солі і піску ґрунтується їх розділення.

III. Випарювання розчину.
1. Ознайомтесь з правилами при роботі з спиртівкою.
Правила при роботі з спиртівкою.
• Спиртівку запалюйте сірником.
• Дмухати на спиртівку не можна.
• Не можна запалювати її від іншої спиртівки, це може призвести до пожежі.
• Спиртівку потрібно гасити, накриваючи полум'я ковпачком.
2. Запаліть спиртівку.
3. Вилийте фільтрат у випарювальну чашку, не більше ніж 1/3 її місткості. Чому не можна наливати розчину більше? (Тому що під час кипіння він виливається через край чашки).
4. Поставте випарювальну чашку на кільце штатива.
5. Нагрівайте чашку з розчином до початку утворення кашки кристалів. Розчин періодично помішуйте скляною паличкою, розбиваючи кірку кристалів, що утворюється на поверхні чашки. Паличку весь час залишайте у чашці.
Застереження: ні в якому разі не нахиляйтеся над фарфоровою чашкою під час нагрівання! Не допускайте її сильного нагрівання, щоб запобігти можливому розбризкуванню рідини і розкиданню розжарених кристалів речовини!
6. Припиніть нагрівання, коли води залишається так мало, що вона вже не покриває кристали. Продовжуйте помішування, дайте воді випаруватися від нагрітої чашки.
7. Зніміть випарювальну чашку, витріть її нижню частину паперовою серветкою (після охолодження) і зчистіть паличкою кристали солі, що залишилися після випарювання. Висипте добуту речовину в підготовлений посуд.
• Що спостерігаєте?
• Порівняйте отриману сіль із виданим для роботи зразком.

Висновок: Очищення забрудненої солі проводилось шляхом __________, _________і ____________.
V. Підсумки уроку.
Повернемося до початку уроку.
• Чи можемо ми тепер відповісти на запитання, поставлені на початку уроку? (Так).
• Чи можна сіль повернути у попередній стан? (Так, її можна очистити).
• Як це зробити? (Розчинити у воді, відстояти, профільтрувати та випарувати).
VІ.Домашнє завдання.
Описати явища, які зустрічаються в вашому повсякденному житті.

Практична робота № 4. Розділення сумішей. Очищення забрудненої кухонної солі.
Мета: навчитися очищати забруднену кухонну сіль, використовуючи різні способи розділення сумішей.
Обладнання: забруднена піском кухонна сіль, мірний циліндр, вода, фільтр, предметне скло, спиртівка, випарювальна чашка, ножиці, склянка, мірна ложка, скляна паличка, штатив, паперова серветка.
Хід роботи
1. Повторення призначення лабораторного обладнання та правил безпеки при
роботі з ними.
2.Обладнання робочого місця:
зайві речі забрати з парти, залишити тільки видане обладнання;
3. Проведення дослідів за інструктивними картками.
Інструктивна картка
І. Відстоювання.
1. Розгляньте зовнішній вигляд виданої вам солі. Що ви помітили?
2. Відміряйте мірним циліндром 10 мл води і помістіть у хімічний стакан;
3. Розчиніть у воді забруднену сіль, насипаючи її в склянку мірною ложкою невеликими порціями;
4. Помішуйте вміст склянки скляною паличкою;
5. Припиніть додавання солі, коли вона перестала розчинятися. Що спостерігаєте? Чи зникла сіль? Який зовнішній вигляд добутого розчину?

II. Очищення добутого розчину фільтруванням.
1. Ознайомтеся з правилами фільтрування.
Правила фільтрування
1. Ніколи не наливайте повний фільтр рідини, тому що вона всмоктуватиметься фільтрувальним папером, переходячи разом з каламуттю через край фільтра, і забруднюватиме фільтрат.
2. Рідини треба наливати стільки, щоб вона не досягала до країв фільтра на 0,5 см.
3. В міру проходження рідини через фільтр слід підливати в лійку нові її порції.

2. Приготуйте фільтр
Щоб приготувати фільтр, візьміть квадратний аркуш паперу, бік якого вдвічі більший за діаметр лійки, в яку вкладатиметься фільтр. Аркуш паперу складіть учетверо, приміряйте до лійки і відріжте по дузі так, щоб вийшов сектор із чотирьох шарів паперу.
Розгорніть сектор (відгорніть один шар від трьох останніх) - утвориться паперовий конус - фільтр. Вкладіть його у фільтрувальну лійку.
Під час фільтрування забруднений розчин солі наливайте по скляній паличці, нижній кінець якої направте на стінку лійки.

3. Профільтруйте розчин.
Цей спосіб застосовують для розділення суміші розчинних і не розчинних у воді речовин. Він ґрунтується на тому, що під дією води на суміш відбувається дуже сильне подрібнення розчинної речовини. Внаслідок збовтування суміші у воді утворюється каламутна рідина, в якій є такі дрібні часточки розчинної речовини, які разом з молекулами води проходять крізь пористий матеріал, а часточки нерозчинної речовини залишаються на його поверхні.
Такий спосіб розділення сумішей називають фільтруванням. Матеріал, крізь який фільтрують рідину, називають фільтром. Нерозчинні речовини, що залишилися на фільтрі, називають осадом, а розчин, що пройшов крізь фільтр,— фільтратом
Що ви помітили? Що залишається на фільтрі? Що проходить у фільтрат? На яких властивостях кухонної солі і піску ґрунтується їх розділення.

III. Випарювання розчину.
1. Ознайомтесь з правилами при роботі з спиртівкою.
Правила при роботі з спиртівкою.
• Спиртівку запалюйте сірником.
• Дмухати на спиртівку не можна.
• Не можна запалювати її від іншої спиртівки, це може призвести до пожежі.
• Спиртівку потрібно гасити, накриваючи полум'я ковпачком.
2. Запаліть спиртівку.
3. Вилийте фільтрат у випарювальну чашку, не більше ніж 1/3 її місткості. Чому не можна наливати розчину більше? (Тому що під час кипіння він виливається через край чашки).
4. Поставте випарювальну чашку на кільце штатива.
5. Нагрівайте чашку з розчином до початку утворення кашки кристалів. Розчин періодично помішуйте скляною паличкою, розбиваючи кірку кристалів, що утворюється на поверхні чашки. Паличку весь час залишайте у чашці.
Застереження: ні в якому разі не нахиляйтеся над фарфоровою чашкою під час нагрівання! Не допускайте її сильного нагрівання, щоб запобігти можливому розбризкуванню рідини і розкиданню розжарених кристалів речовини!
6. Припиніть нагрівання, коли води залишається так мало, що вона вже не покриває кристали. Продовжуйте помішування, дайте воді випаруватися від нагрітої чашки.
7. Зніміть випарювальну чашку, витріть її нижню частину паперовою серветкою (після охолодження) і зчистіть паличкою кристали солі, що залишилися після випарювання. Висипте добуту речовину в підготовлений посуд.
• Що спостерігаєте?
• Порівняйте отриману сіль із виданим для роботи зразком.
Висновок: Очищення забрудненої солі проводилось шляхом __________, _________і ____________.